Eesti-Soome-Saksa
koostööfilm „Vehkleja“ on küll esimene eestikeelne Soome film, kuid samavõrra
võime seda Eestis ka veidi enda omaks pidada näiteks suurepäraste näitlejate ja
võttepaikade pärast. Filmikunsti
vahenditega oleme oma oluliste lugudeni nagu küüditamise ja Teise Maailmasõja
aegsest ja sõjajärgsest Eestist jutustamiseni jõudnud alles nüüd.„Vehkleja“ on
suures osas rahastatud Soomest ja „Mandariinide“ edu Hollywoodis näitab, et
seni on koostööfilmid Eesti kinole ainult tervistavalt mõjunud.
Nii nagu
„Mandariinid“ jõudis võõrkeelse Oscari kandidaatide absoluutsesse tippu, siis
on ka Klaus Härö kaks esimest mängufilmi Soomes esitatud võõrkeelse Oscari
kandidaadiks.Tema esimene täispikk mängufilm “Nähtamatu Elina” võitis 2003. aasta Berliini filmifestivalil
parima noortefilmi tiitli.
Martti Helde
„Risttuules“, Elmo Nüganeni „1944“, Eesti-Gruusia koostööfilm Zaza Urushadze „Mandariinid“, Antti J. Jokineni „Puhastus“ ja Klaus Härö „Vehkleja“ pühenduvad Eesti ja
eestlaste lähiajaloo ja elusaatuste mõtestamisele suurte ajaloosündmuste
taustal. Kummalisel moel ilmuvad eesti vaatajate ette väikese ajavahega just need
viis filmi, mis on omavahel temaatiliselt üsna tugevalt läbi põimunud ja võiksid
kanda mõttelist alapealkirja „Eestlane sõja jalus“.
Sofi Oksanen eesti
päritolu Soome kirjanikuna pakub ausat ja kõrvaltvaataja pilku meie ajaloole ja
sama suudab ka Eestiga puhtalt lehelt suhestunud soomerootslasest rezhissöör
Klaus Härö, kel puudus enne filmi „Vehkleja“ sügavam teadmine või kogemus Eesti
ja eestlastega. Võib-olla vajamegi oma ajalukku kaevudes kõrvaltvaataja
neutraalsemat pilku.
“Vehkleja” põhineb
osaliselt legendaarse Eesti sportlase ja treeneri Endel Nelise (1925-1993)
elulool. Endel Nelise Haapsalus asutatud vehklemisklubi on näiteks Eestile
andnud kahekordse maailmameistri Nikolai Novosjolovi ja palju teisi
maailmatasemel vehklejaid.
Meistersportlasest
vehkleja Endel Nelis saabub 1952. aastal Leningradist Haapsalu kooli kehalise
kasvatuse õpetajaks. Ülipüüdlikule
kommunistist koolidirektorile, keda kehastab Hendrik Toompere Jr., tundub noore mehe vehklemistundide korraldamine
lastele kahtlane ja ta informeerib oma avastustest ka võimuesindajaid Venemaal.
Üliagarad
kommunistidega koostööd teinud tegelased toimetasid sõjajärgsel ajal ringi igas
Eestimaa paigas ja pääsesid olulistele ametikohtadele pealekaebamise,
ähvarduste ja okupatsioonivõimule pugemise abil. Selline inimtüüp on muidugi
universaalne igas maailma nurgas ja puhkeb „õide“ õigete asjaolude
kokkulangemisel, milleks on tavaliselt diktatuuri tingimused. Repressiivne
režiim võib tuua inimestes esile nii nende parimaid kui ka halvimaid omadusi. Endel
Nelise tegelaskuju esitletakse filmis inimesena, kes suudab ka rasketes oludes
teha moraalseid ja õiglaseid valikuid. Kas päriselus on olemas mustvalgelt
käituvaid inimesi, sellele küsimusele film aga vastata ei püüa.
Iga eestlane teab
instinktiivselt, mida tähendab öine koputus uksele, auto valgusvihk pimedal
koduõuel, raudteejaamas rongile astumine kas põgenedes või loomavagunitesse pressitult.
Paratamatult puudutab nii küüditamine, saksa või nõukogude mundris sõdimine,
Sinimäe või Sõrve lahingud iga Eesti perekonda. 18-aastased noormehed, kes
kunagi kas saksa või nõukogude sõjaväkke sunniti või mõnel juhul ka
vabatahtlikult läksid- nende noorte meeste saatuse kirjeldamine jätkub filmis
„Vehkleja“ näidates kuidas kohanevad sõjajärgses Eestis samad noormehed, keda
nägime filmis „1944“ kaevikutes venelaste pealetungi takistamas.
Filmis „Vehkleja“
paeluvad tähelepanu tegelaste kurvad ja ilusad silmad.Võib-olla ongi kõigil
eestlastel ilusad sinised või rohekashallid (vahel harva ka pruunid) kurvad
silmad? Igatahes need selged ja sügavad silmad filmiekraanil mõjuvad kuidagi liigutavalt.Vaevalt,
et see silmavaade läbinisti taotluslik oleks, pigem ehk olemegi üks ilusate ja
kurbade silmadega rahvas.
Märt Avandi
debüüt mängufilmi peaosas mõjub siiralt ja intellektuaalselte ning ka tema
silmad on ilusad ja kurvad. Võib oletada, et tema parimad rollid filmides
seisavad alles ees. Avandi noorus näitlejana on ju heas mõttes üsna raju- näiteks osalemine filmides „Malev“ ja
„Tulnukas“ ning „Tujurikkuja“ saates koos Ott Sepaga hea komöödia piire
nihutades, tugevatest teatrirollidest rääkimata.
Filmis malbelt ja
anulambilikult peategelase tüdruksõpra mänginud Ursula Ratassepal jääb
praeguseks selja taha juba tugev debüüt peaosatäitjana Ilmar Raagi filmis
„Kertu“. Suur rõõm on näha ka Eesti
vanema generatsiooni tippnäitlejaid kõrvalrollides. Leida Rammo toob filmi
ehtsat ajastu hingust. Filmis, teatris ja televisoonis ajalugu teinud näitlejad
nagu Hendrik Toompere Jr., Jaak Prints, Maria Klenskaja, Tõnu Oja, Anu Lamp,
Piret Kalda- neis kõigis on annet ja tulevärki, et veel tulevates filmides
peaosa saada. Seega „Vehkleja“ võitis
filmina niivõrd tugevast kõrvalosatäitjate seltskonnast väga palju. Ja siin
tuleb au anda filmitegijatele, kes nii palju häid näitlejaid ühte filmi kokku
kutsus.
„Vehklejas“
sümpaatsete vanahärrade kehastamisega jätkav Lembit Ulfsak on professionaalne
maailmatasemel filminäitleja, kellel on filminäitlemise kohta kindlasti
kogemusi jagada, sest kipub ikka nii olema, et filmis ja teatris mängimine on
ikka kaks väga erinevat asja ja nõuavad erinevat ettevalmistust. Filminäitlemise õppe puudumisel aitab
ekraanil hakkama saada ka kogemus ja seda on Eesti vanema generatsiooni
näitlejatel päris korralikult ette näidata.
Stsenaristidel
lasub oluline vastutus kirjutada huvitavaid rolle, mis lasevad näitlejail end
ekraanil mitte füüsiliselt, vaid pigem ka vaimselt paljaks kiskuda. Eestis
jagub õnneks suurepäraseid näitlejaid , jääb vaid loota rezhissööride ja castingu teravale silmale, et õige
näitleja leiaks endale õigel ja just selle rolli jaoks kõige küpsemal hetkel
õige rakenduse.
„Vehklejas“ on
oluline roll lastel ja noortel ja jääb mulje, et rezhissöörile sobib noortega
töötamine väga hästi. Nii filmis „1944“ kui „Vehkleja“ kerkib üles teema lastest,
kes kaotasid sõja ja küüditamise pärast oma pere. Magusaima rolli naiste
arvestuses napsas „Vehklejas“ Liisa Koppel, kes väikest Martat mängides teeb
tugeva soorituse. Marta ilmub esmakordselt ekraanile nõudlikult nagu „Muumitrollide“
väike My ja tema kanda jäävad ka ühed filmi põnevaimad hetked. „Vehkleja“ sobib
vaatamiseks kõigile, kes armastavad filmides põnevust.
Võimalik, et neid
lähiaastatel linastunud filme tasub kunagi vaadata järjekorras: kõigepealt
„Risttuules“, et näha küüditamise õudusi, siis põigata oma riigi eest
võitlevate poistega kaevikutesse filmis „1944“, olla tunnistajaks
meeleheitlikule ellujäämisinstinktile ja metsavenna varjamisele filmis
„Puhastus“ ning siis vahtida otsa
pärastsõjajärgsele klaustrofoobsele õhkkonnale filmis „Vehkleja“, kus ootab ees kohtumine
melanhoolse vehklemisõpetajaga. Filmis „Mandariinid“ aga sattuda silmitsi eestlastega,
kes püüavad ellu jääda ja teisi ellu jätta jäädes võõra sõja hammasrataste
vahele. Neid filme vaadates jääb mulje nagu eestlane oleks professionaalne
ellujääja või pisikest rahvaarvu vaadates ehk ellujäämises mitte just liiga edukas.
Võib-olla nende viie filmi vaatamine aitabki mõista miks meid siin riigis nii
vähe alles on jäänud ja kui suur roll on igal ellujääja järeltulijal, et
ajalugu ei korduks.
Võib-olla
„Vehkleja“ astubki sammukese edasi, sest nagu „Mandariinides“ on ellujäämine
alles inimeseks olemise esimene aste.Teine aste inimlikkuses näib olevat aidata
ka teistel ellu jääda. Ehk on
inimlikkusel veel kolmas dimensioon-olles ellu jäänud ja aidanud teistel ellu
jääda, siis leida üles elurõõm ja seda teistega jagada. Isegi kui selleks on vaja sõjajärgses Haapsalus
vehklemistreeninguid juhendada. „Vehkleja“ näitab, et ka kõige karmimates
tingimustes on võimalik kavalalt vastu hakata ja elust jälle rõõmu tunda.
No comments:
Post a Comment